PRETPLATA
Pretplata za časopis BB Informator iznosi:
- Pojedinačno slanje 400,00 + pdv
- Za 6 meseci 2000,00 + pdv
- Za 12 meseci 4000,00 + pdv
U okviru pretplate na časopis BB Informator apoteka ima pravo i na sledeće usluge:
- Besplatno prezentovanje apoteke, adresa, telefon i posebne usluge na sajtu www.bbsoft.rs/infocentar.
- Prikaz lagera apoteke namenjen pacijetima koji traže lek.
- Besplatno objavljivanje malih oglasa u časopisu.
- Prisustvovanje stručnim skupovima u hotelu Hyatt Regency Beograd, u organizaciji BB Soft –a za sve članove kolektiva apoteke koja je pretplatnik.
- Apoteke pretplatnici BB INFORMATORA mogu, pod povoljnim uslovima, obezbediti svojim pacijentima besplatan primerak časopisa APOTEKA plaćanjem samo troškova slanja Post Expressom.
- Prijavom na Mailing listu, apoteke pretplatnici redovno će dobijati aktuelne vesti i informacije značajne za rad apoteke, edukacije, obaveštenja o promeni cene lekova, pojavi novih proizvoda na tržištu, obaveštenje o Dopunama i izmenama „Žutog" Registra lekova.
306. novembar
Prelistajte novi broj:
AdherenciaMED – kad farmaceuti preuzmu inicijativu
Međunarodna federacija farmaceuta (FIP) svake godine nagrađuje
uspešne pojedince i strukovna udruženja farmaceuta za aktivnosti kojima su
doprineli razvoju farmaceutske profesije, poboljšanju i širenju farmaceutskih
aktivnosti i boljem prepoznavanju farmaceuta u zdravstvenom sistemu.
Dobitnici FIP nagrade za unapređenje farmaceutske prakse za
2020. godinu su Farmaceutski savet Španije za istraživački projekat
AdherenciaMED i Udruženje
farmaceuta iz Belgije za postavljanje novih državnih propisa za
izradu magistralnih proizvoda. Iako su oba projekta zanimljiva i doprinose
boljoj farmaceutskoj praksi, osvrnula bih se na projekat Farmaceutskog saveta
Španije, AdherenciaMED gde je kroz aktivnosti apotekara
procenjen uticaj intervencije farmaceuta na adherencu kod pacijenata sa
hipertenzijom, astmom i hroničnom opstruktivnom bolešću pluća (HOBP). Nepoštovanja
propisanog tretmana lečenja od strane pacijenata jedan je od glavnih izazova sa
kojim se suočavaju zdravstveni radnici i zdravstveni sistem. Podaci pokazuju da
približno 50% pacijenata sa hroničnim oboljenjima ne poštuje i ne sprovodi
pravilno propisani tretman što ostavlja značajne kliničke, socijalne i
ekonomske posledice. U Španiji su procenili da ne-adherenca generiše godišnji
trošak od 11 250 miliona evra.
Sa ciljem da poboljšaju adherencu i pokažu koliku uštedu
farmaceutska usluga može da donese, Farmaceutski savet Španije i Univerzitet u
Granadi razvili su projekat AdherenciaMED. Ovo je istraživački projekat,
razvijen u fazama, koji je ocenjivao poboljšanje, održavanje i jačanje
terapijske adherence kod pacijenata koji su na farmakološkom lečenju zbog
visokog krvnog pritiska, astme ili HOBP. U prvoj fazi istraživanja učestvovalo
je 138 farmaceuta iz 98 apoteka i 1186 pacijenata, a rezultati su pokazali
povećanje adherence za 50% u grupi u kojoj je primenjena usluga farmaceuta (633
pacijenta) u poređenju sa porastom od 20% u kontrolnoj grupi (553 pacijenta).
Od pomenutog broja 42,3% pacijenata je imalo hipertenziju, 32,5% astmu i 25,2%
HOBP. U prvoj fazi istraživanje prakse je trajalo 6 meseci (od oktobra 2017. do
aprila 2018.). Usluga je obuhvatala savete farmaceuta koji se pruža pacijentima
na osnovu modela zasnovanih na dokazima za promenu ponašanja, kao i korišćenja
strategija kao što su nadgledanje sistema doziranja i edukacija o pravilnoj
tehnici korišćenja inhalatora. Intervencije su dokumentovane elektronskim
putem. Inicijativa je uključila podršku apotekama od posebno obučenih posrednika
za promenu prakse, koji pomažu farmaceutima da primene promene potrebne da bi
se usluga uključila u njihovu svakodnevnu rutinu. Vrlo značajan zaključak ove
prve faze je bio i dokazivanje isplativosti ovakve jedne usluge gde su pokazali
da za svaki uloženi evro ova usluga donosi
38 evra po pacijentu u roku od 6 meseci, a neto korist usluge je
iznosila 500 evra.
Druga faza projekta (od maja 2018 do oktobra 2018) imala je
cilj da primeni prethodno procenjene servise iz faze jedan i razvije i proceni
program implementacije. Utvrdili su da je 75% apoteka uspelo da u potpunosti
pruži uslugu nakon šest meseci i uspešno integriše uslugu u svoju svakodnevnu
praksu.
Mislim da ovakav dobar primer iz prakse treba da posluži kao podsticaj za sprovođenje sličnih istraživanja kod nas, kojih svakako treba da bude više i da njihovi razultati ne ostaju samo u uskim stručnim krugovima već da se aktivno prezentuju ostalim zdravstvenim radnicima, ministarstvima, a zašto da ne i samim pacijentima. Čini mi se da samo ukoliko pokažemo kroz konkretne rezultate koliko možemo pomoći zdravstvenom sistemu naša profesija će zauzeti mesto koje joj pripada.
Estela Gaković Ranisavljević
Glavna i odgovorna urednica